Telakan Sohvateatteri

Teatteri Telakan Sohvateatteri julkaisee kevään aikana vanhoja esitystallenteita kotisohvilta katsottaviksi. Julkaistavat tallenteet ovat kaikki vapaasti katsottavissa ja pysyvät avoinna kesäkuun loppuun 30.6.2020 asti. Tallenteita tullaan julkaisemaan noin viikottain.

Teatteri Telakka haluaa pysyä avoimena ja aktiivisena myös näinä poikkeuksellisina aikoina, jolloin teatteritilassa tapahtuvan esitystoiminnan tilalle on väliaikaisesti löydettävä vaihtoehtoisia toimintatapoja. Tallenteiden jakaminen mahdollistaa jo menneiden esitysten elinkaaren pidentämisen ja niiden tuomisen suuremman yleisön nähtäville, kuin kapasiteetiltaan kompakti teatteritilamme normaalisti antaa myöden. 

Arkistoistamme löytyy aiemmin julkaisemattomia tallenteita suurimmasta osasta viime vuosien aikana Telakalla nähdyistä pääohjelmston esityksistä, joten katsottava ei tule loppumaan kesken. Luvassa on valikoima puhuttelevaa, rohkeaa ja omaleimaista teatteria vuosien varrelta.

Elävien hautajaiset

Edgar Allan Poen teoksiin perustuva esitys kertoo pelosta sekä tuntematonta että ihmisen sisältä kumpuavaa pimeyttä kohtaan. Se kertoo henkilöistä, jotka joutuvat kohtaamaan vieraan sekä itsessään, läheisissään että ympäristössään.

Esitys on tragikoominen, hyytävä ja surrealistinenkin sukellus mainettaan monipuolisemman kauhukirjailijan maailmaan. Poen kirjallisessa tuotannossa kuoleman, surun ja syyllisyyden teemat kietoutuvat tiiviisti yhteen rakkauden, valeuutisten ja hienoviritteisen huumorin kanssa.

Elävien hautajaisista tuli aika viehättävä esitys, tietyssä mielessä tyylikkäämpi ja rokeampi kuin sitä edeltäneestä Sodasta ja rauhasta, mutta myös kylmempi. Esitys koostuu eri tyylilajeissa olevista tarinoista, jotka kulkevat melko erillään toisistaan.  Jos sitä pitäisi kuvailla värisävyllisesti, se olisi sininen, siinä missä Sota ja rauha oli punainen ja lämpimämpi. Musiikillisesti Elävien hautajaiset vertautuu Ulverin Teachings In Silence-albumiin, jota käytettiin alkuvaiheen harjoituksissa erään pois jätetyn kohtauksen taustalla.

Pidän kovasti sekä Poesta että Tolstoista ja olen innokas valottamaan heistä uusia puolia. Mielestäni sovituksissa kirjailijan pitäisi olla tiettyyn rajaan asti tunnistettava. Ei voi käyttää Poea, jos ei tapahdu jotain makaaberia. Mutta toisaalta ajattelen, että tekstit toimivat myös eräänlaisina alustoina ilmaista asioita vastaanotettavalla tavalla. Itseäni viehättävät jutut, joissa asiat lomittuvat, rinnastuvat ja saavat merkityksiä toisistaan. 

Telakalla olen aina saanut sen vaikutelman, että kaikki on mahdollista ja mitä vain voidaan tehdä. Ilman sitä näitä esityksiä ei olisi olemassa ja siksi ne ovat molemmat itselleni aika rakkaita. Alallehan on hakeuduttu juuri yhdessä tekemisen ja luovuuden vuoksi. Ohjaajana pidän suuressa arvossa sitä, että kaikki työryhmän jäsenet saavat vaikuttaa esitykseen. Oli myös ilahduttavaa huomata, että molemmat esitykset tuntuivat löytäneen kaikupohjaa katsojistaan. Esityksethän ovat aina jonkinlaisia kurotuksia muita ihmisiä ja maailmaa kohtaan, taistelua välinpitämättömyyttä vastaan.”

– Tuomo Rämö, ohjaaja

Katso ohjaaja Tuomo Rämön haastattelu esityksen taustoista!

Dramatisointi ja ohjaus Tuomo Rämö

Rooleissa Antti Mankonen, Petri Mäkipää, Kaisa Sarkkinen ja Piia Soikkeli

Äänisuunnittelu ja musiikki Hannu Hauta-aho
Pukusuunnittelu Tiina Helin
Valosuunnittelu Nadja Räikkä
Lavastussuunnittelu Perttu Sinervo

Ensi-ilta oli 3.3.2018 Teatteri Telakalla.


Kohta

Kohta on Antti Haikkalan kirjoittama ja ohjaama filosofinen farssi. Esityksessä kaikkea kummeksuva kolmikko kiertää katseiden kehystämää kehää.

Näyttämölle paiskatut hahmot yrittävät ratkaista kaikkea tietämättä mitään. Historiaa heillä ei ole, nykyhetki jatkuvaa kriisiä ja tulevaisuus suuri mysteeri. Minuus on lattialle levinnyt palapeli ja mallikuva hukassa – kulmapalat pyöristyneet ja värit vääristyneet.

Kohta on esitys kaiken kysymisestä ja ihmisen ihmettelemisestä. Se etsii logiikkaa absurdista, alkua ajasta, valkoista mustasta, järkeä elämästä. On katsojat ja katsottavat. Pakoa todesta ja jahtia toteen.

Käsikirjoitus ja ohjaus Antti Haikkala
Valosuunnittelu ja lavastus Nadja Räikkä
Äänisuunnittelu ja musiikin sävellys Alpo Nummelin
Rooleissa Antti Mankonen, Tanjalotta Räikkä ja Piia Soikkeli

Ensi-ilta oli Teatteri Telakalla 8.10.2015.


Sunnuntai

Koreografi Ari Nummisen ja esitysdramaturgi Linda Wallgrenin yhteisohjaus Sunnuntai on kauniiden kuvien kokonaistaideteos, joka kaipaa, uskoo, toivoo ja rakastaa ihmetellen mutta vimmalla. Laulaen ja tanssien se yrittää ymmärtää ihmisen ja maailman sekä löytää jatkuvan juhlan, iäisen sunnuntain.

”Esityksestä jää lämmin, hyvä olo. Ihailen sen tapaa ja valintaa kertoa vaikeista asioista ilman repivää draamaa. Kokonaisuus on tekijöiden hellän tiukassa otteessa, eikä poukkoile tai saäntäile turhanpäiten mihinkään. Katsoja on kuin rauhallisella lomalla […]. Olisiko aika hellittää hetkeksi? Nauttia sunnuntaista, elämästä.” – Anu Ala-Korpela, Aamulehti

Ohjaus Ari Numminen ja Linda Wallgren
Koreografia Ari Numminen
Esitysdramaturgia ja puhuttu teksti Linda Wallgren

Näyttämöllä
Laura Hänninen (Teatteri Telakka)
Minja Koski (Teatteri Vanha Juko)
Tuomas Luukkonen (Teatteri Telakka)
Maria Nissi (Teatteri Vanha Juko)
Jussi-Pekka Parviainen (Teatteri Vanha Juko)
Ilona Pukkila (Teatteri Vanha Juko)
Kaisa Sarkkinen (Teatteri Telakka

Musiikki Tuomas Luukkonen ja työryhmä
Valosuunnittelu Simo Saukkola
Äänet Hannu Hauta-aho
Pukusuunnittelu Tiina Helin
Visualisointi Tiina Helin ja työryhmä
Koreografin assistentti Nelli Ojapalo
Pukusuunnittelijan assistentti Senni Tähtinen

Teatteri Telakan ja Teatteri Vanha Jukon yhteisteos sai ensi-iltansa Tampereella 31.8.2018.


Sota ja rauha

Teatteri Telakan kevään 2015 ohjelmiston pääteos oli Tuomo Rämön dramatisoima ja ohjaama tulkinta Leo Tolstoin klassikosta Sota ja rauha. Sota ja rauha kertoo elämästä Napoleonin monivuotiseksi venyneen Venäjän hyökkäyksen aikana. Tarina kutoo yhteen neljän aatelisen kohtalot jotka joutuvat tekemään erilaisia valintoja kaoottisessa maailmassa, jossa suuret mullistukset ovat ihmisen tahdon ulottumattomissa.

Sota ja rauha on kuvaus hyväosaisen ihmisen elinolosuhteesta, toiveista ja vastoinkäymisistä.

Ohjaaja Tuomo Rämön mietteitä viisi vuotta esityksen ensi-illan jälkeen löytyy täältä.

Tolstoin tekstille on ominaista moninaisuus ja sellainen rikkaus huumorissa. Siinä on myös aika pitkälle venytetty sitä, että kaunis on tosi kaunista ja julma tosi julmaa. Mielestäni esitys tavoittaa tämän hyvin. Itse pidän tosi paljon siitä, että siellä on monia sellaisia kohtauksia, jotka kiinnostavasti ovat samaan aikaan sekä leikillisiä että jotenkin kaameita. Siinä on sellainen hyvä teatterileikin fiilis mukana. – Tuomo Rämö, ohjaaja

Dramatisointi ja ohjaus Tuomo Rämö
Puvustus Henna Mustamo
Musiikki ja äänisuunnittelu Hannu Hauta-aho
Valosuunnittelu ja visualisointi Nadja Räikkä

Näyttämöllä Antti Mankonen, Petri Mäkipää, Kaisa Sarkkinen, Piia Soikkeli

Ensi-ilta Teatteri Telakalla 31.3.2015.


Armon palo

”Herkkä välillä kipeäkin kauneus määrittää koko esitystä äänimaailmasta visuaalisuuteen. Esteettisesti vahvan teoksen katseleminen ja kuunteleminen muistuttaa kokemuksena maalauksen äärelle pysähtymistä.” -Aamulehti

Armon palossa hiljennytään kuuntelemaan esitystä heistä, joista käännämme katseemme kadulla ja niistä, jotka pysähtyvät heidän kohdallaan. Onko olemassa pyyteetöntä auttamista? Mikä on auttajan varjo? Onko jotain, mitä meistä kuka tahansa voisi tehdä? Armon palo on esitys polttavasta auttamisen pakosta – äänen, kuvan ja valon kollaasi. Kehyksenä ortodoksinunna Maria Skobtsovan elämä.

”Meidän ei pitäisi antaa yhtään leivänpalaa, ellei vastaanottaja merkitse meille mitään ihmisenä.”

Työryhmä Marja Skaffari & Saija Nojonen
Tekstit Maria Skobtsova, Leena Rantanen, Gunnar Ekelöf, Martti Lindqvist, Erkki Kiviniemi, Juha Suoranta

Ensi-ilta Teatteri Telakalla 1.4.2010.


Korppi laulaa

Sohvateatteri sukeltaa seuraavaksi hieman kauemmas menneisyyteen ja marraskuuhun 2008, jolloin Teatteri Telakalla sai ensi-iltansa Marja Skaffarin ääniesitys Korppi laulaa. Esitys sai innoituksensa kuvataiteilija Juhani Harrin (1939-2003) todellisesta ja kuvitteellisesta elämästä.

”Ilta oli häkellyttävä, rauhoittava, mieltä ja sielua kirkastava kokemus. Marja Skaffari ja työryhmä luovat äänillä, teksteillä, valoilla ja diakuvilla maagisen ja runollisen kokonaisuuden, joka johdattaa katsojan kuvataiteilija Juhani Harrin teosten maailmaan. Ja pidemmällekin. […] Esitys luottaa yksinkertaiseen ja kirkkaaseen muotoonsa ja se kantaa pitkälle. Tulin katsojana ja kokijana yllätetyksi ja kosketetuksi. ”Korppi laulaa” on poikkeuksellinen ja oivaltava teatteriesitys.” – Katsojapalaute

Käsikirjoitus, esiintyminen, dramaturgia, ohjaus, äänet Marja Skaffari
Visuaalinen suunnittelu, valo Saija Nojonen

Ensi-ilta Teatteri Telakalla 15.11.2008.


When a Rainbow Is Black

Miestä ei voi käyttää hyväksi eikä hän voi olla seksuaalisen häirinnän kohteena. Jos niin kuitenkin tapahtuu, ”halusi hän sitä itse”, eikä asiasta pidä enempää puhua. Samaan aikaan emme tiedä, kuinka moni ihminen joutuu väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi oman seksuaalisen tai sukupuolisen suuntautumisensa johdosta. 

When A Rainbow is Black (Musta sateenkaari) kertoo kolme tositarinaa homoseksuaalien kokemasta väkivallasta, seksuaalisesta häirinnästä ja siitä selviämisestä. Esitys antaa äänen seksuaalisesti loukatuille. 

Käsikirjoitus, ohjaus ja visuaalinen taide Mohammed (Moe) Mustafa
Näyttämöllä Anna Kankila, Antti Mankonen, Moe Mustafa, Petri Mäkipää
Lavastus- ja valosuunnittelu Perttu Sinervo
Äänisuunnittelu Uni Karinko
Videosuunnittelun assistentti Jaani Leinonen
Vastaava teknikko Hannu Hauta-aho


Luukku

Luukku on kohtuuttoman huumorin satiiri ajasta, jossa elämme. Ilmasto on psykoosissa. Nihilismi trendaa ja valtio on myyty. Näytelmän sankareina ovat kolme kämppäkaverusta, joille arjesta selviytyminen on jatkuvaa taistelua. Sankarimme eivät ole luonteeltaan taistelijoita. He ovat persaukisia hedonisteja. Eivät siis varsinaisesti sankareita… eivätkä kavereitakaan. Näytelmän hahmot asuvat samassa kämpässä – Luukussa.

★★★★★ ”Luukku pitää sisällään vaikeutemme ja pelkomme sekä toivottamalta vaikuttavan tulevaisuuden, mutta juuri siksi siitä on oudon helppo pitää. Se on kaunistelematon, viiden tähden aikuisten satu, joka on dystooppisista detaljeistaan huolimatta täyttä totta jo nyt.” – Hanna Telakoski, Kulttuuritoimitus

Ohjaus ja käsikirjoitus Antti Haikkala
Valosuunnittelija Nadja Räikkä
Lavastus Perttu Sinervo
Äänisuunnittelija Antti Puumalainen

Näyttämöllä
Tanjalotta Räikkä
Elina Saarela
Tomi ”Topi” Salmela
Panu Valo
Jaani Leinonen