Esittelyssä Elävien hautajaisten suunnittelutyöryhmä 2/4

Haastattelussa esityksen valosuunnittelija Nadja Räikkä

 

Esittele alkuun itsesi, kuka olet ja mitä teet esityksessä Elävien hautajaiset?

– Nadja Räikkä, esityksen valosuunnittelija. Olen koulutukseltani teatteritaiteen maisteri Teatterikorkeakoulun valo- ja äänisuunnittelun laitokselta. En miellä itseäni pelkästään valosuunnittelijaksi, olen myös ammattivaloteknikko, tekninen tuottaja ja tekninen päällikkö. Lisäksi olen lavastanut aika paljon. Taiteellinen tittelini olisi ehkä ennemminkin visuaalinen suunnittelija. Omassa työssäni suunnittelijan ja teknikon tehtävät menevät usein limittäin. Suunnittelijana teen taiteellista työtä, visioin ja luonnostelen asioita. Teknikkona työskentelen konkretian ja asioiden toteuttamisen parissa.

Miten päädyit alalle?

– Olen kasvanut teatteriperheessä ja viettänyt koko lapsuuteni teatterin, musiikin ja kuvallisen ilmaisun parissa. Vanhempani olivat perustamassa Telakkaa ja päädyin sitä kautta teatteriin touhuilemaan. Aluksi valmistin rekvisiittoja ja toimin lavasteapulaisena, sitten aloin ajaa ääniä esityksissä. Valosuunnittelijan assarina ollessani tajusin valon olevan se elementti, jonka kanssa haluan työskennellä. Valo on se, millä maalaan. Kiinnostus valoon tulee myös avaruudesta ja luonnosta. Käytän usein luontoa ja sen ilmiöitä ideoideni lähteenä.

Mistä työnkuvasi koostuu?

– Elävien hautajaisissa olen valosuunnittelija, jolloin teen visuaalista suunnittelua yhteistyössä ohjaajan, lavastajan ja pukusuunnittelijan, toki myös äänisuunnittelijan kanssa. Tässä ryhmässä tunnemme toisemme jo entuudestaan ja tiedämme paljon toistemme tavoista tehdä töitä. Luomme esityksen maailman kollektiivisesti. Valosuunnittelijana luon osaltani esityksen visuaalista maailmaa ja rytmitän sitä valolla. Olen osa kokonaisuutta, joka muodostuu kaikkien suunnittelijoiden näkemyksistä.

– Suunnittelijana työskentelen yleensä kuvallisen inspiraation pohjalta. Kerään kuvamateriaaleja ja etsin sekä temaattisia että konseptuaalisia lähtökohtia. Kirjoitan ytimekkäitä listoja esimerkiksi väreistä, suunnista tai graafisista ideoista. Kerään referenssejä ja saatan tehdä kollaaseja. En mielelläni mallinna valoa digitaalisesti, se ei ole itselleni hedelmällinen tapa työskennellä. Mallinnan asioita päässäni.

– Tässä produktiossa tulen toimimaan myös teknikkona, sillä rakennan pitkälti itse koko valaistusjärjestelmän. Esitykseen tullaan todennäköisesti rakentamaan myös muita vempaimia, joita käytännössä työstän lavastajan ja pukusuunnittelijankin kanssa. Esityksen graafiset materiaalit ja ulospäin näkyvä visuaalinen ilme ideoidaan ohjaajan ja suunnittelijoiden kesken.

Ketkä produktiossa ovat valosuunnittelijan tärkeimmät yhteistyökumppanit?

– Lavastus, puku ja ääni, mutta kaikki eri tavoilla. Lavastajan kanssa tehdään rakenteellista työtä ja puhutaan pinnoista, joista valo heijastuu, joiden läpi se tulee tai joilla sitä ei ole. Puvustajan kanssa puhutaan väreistä ja tunnelmista. Puvustus luo vahvasti esityksen maailmaa ja se vaikuttaa myös hahmojen muodostumiseen. Äänisuunnittelijan kanssa suunnittelen lopullisen esityksen rytmittämistä. Äänet ja musiikki ovat myös luomisvaiheessa itselleni tärkeitä ja saan niistä paljon impulsseja.

Millainen on mielestäsi hyvä valaistus?

– Teatterissa hyvä valaistus on dramaturgisesti selkeä ja voimakas konsepti, jonka pystyy tunnistamaan esityksen aikana ja sen loppuessa. Visuaalisen konseptin idean pitää olla nähtävissä, se saa olla jopa päälle tunkeva. En koe, että hyvä valaistus on se, jota ei huomata.

Sama huomaamattomuuden näkökulma nousi muuten esille myös Tiinan (Helin, pukusuunnittelija) haastattelussa, mutta puvustukseen liittyen.

– Valosta puhutaan usein samalla tavalla, sen pitäisi olla näkymätön ollakseen hyvä. Mutta olen eri mieltä. Valaistuksen ei pidä olla pääosassa tai häiritsevä, ellei se ole juuri sen tarkoitus. Kokonaislinjan on oltava selkeä niin, että valaistus rytmittää ja tukee esitystä, ollen kuitenkin samanaikaisesti omaperäinen. Pienillä ja yksinkertaisillakin asioilla voi aikaansaada isoja vaikutuksia. Pidän selkeistä konseptuaalisista ratkaisuista ja siitä, että valo rytmittää ja leikkaa asioita kiinnostavalla tavalla. Pidän myös pitkistä, vaivihkaisista kuljetuksista. Näkymättömyys on siinä mielessä hyvä asia, että pidän lisäksi valolla manipuloimisesta ja optisilla havainnoilla leikkimisestä.

Millaista on suunnitella valaistusta Teatteri Telakan esitystilaan? Mitkä ovat sen erityispiirteet?

– Telakan teatteritilalla on todella vahva ominaisluonne. Se on samaan aikaan melko neutraali punatiilineen ja hirsineen, mutta myös voimakas. Tila luo tosi omintakeisen tunnelman. Lavastajalle se on erityisen haasteellinen, sillä tila ei anna yhtään periksi. Se on tietyn muotoinen, ei suora mistään ja jokin asia on aina tiellä. Se on yhtä aikaa pieni mutta iso.

Mistä olet etsinyt inspiraatiosi Elävien hautajaisten valosuunnitteluun?

– Esitys tapahtuu monessa eri ajassa, todellisuudessa ja paikassa. Siinä on erilaisia päälinjoja ja tarinoita jotka kulkevat rinnakkain, eikä ole vielä varmaa, miten ja missä ne kohtaavat. Siksi visuaalisen kokonaiskonseptin miettiminen on yhden tarinalinjan esitykseen verrattuna haastavaa.

– Olen hakenut inspiraatiota Poen novelleista, joita olen lukenut uudelleen. Kerään vaikutteita suoraan tekstistä, sieltä saattaa hypätä joku tunnelma tai väri. Suunnittelutyötä tehdessäni havainnoin tarkasti kaikkea ympärilläni, jolloin vaikutteita saattaa pompata täysin yllättävistäkin paikoista. Saan paljon ideoita esimerkiksi elokuvista, kuten myös kuvamateriaaleista, joita Tiina on tuonut harjoituksiin pukuideoihinsa ja miettimäänsä visuaaliseen maailmaan liittyen. Olen miettinyt ominaispiirteitä eri maailmoille ja hahmoille. Lopulta katson, syntyykö niistä jonkinlainen kokonaisidea vai mihin osaset vievät. Hannun (Hauta-Aho, äänisuunnittelija) materiaaleja kuunnellessani alan päästä aidosti esityksen tunnelmaan.

– Tässä työskentelytavassa (jossa käsikirjoitus valmistuu harjoitusperiodin aikana) valaistus tulee mukaan vasta myöhemmin, mikä tuo tilanteeseen omanlaistaan jännitystä. Valaistus syntyy orgaanisesti ja yhtä aikaa kaiken muun kanssa. Itse pidän tästä tavasta työskennellä, se on stressaavampaa kuin valmiin konseptin toteuttaminen, mutta mielenkiintoisempaa.

 

Edellisessä osassa esittelimme Elävien hautajaisten pukusuunnittelijan Tiina Helinin, lähipäivinä ääneen pääsevät vielä esityksen lavastussuunnittelija ja äänisuunnittelija.

Elävien hautajaisten ensi-ilta Teatteri Telakalla 3.3.2018. Liput kaikkiin esityksiin Tiketistä.