Esittelyssä Elävien hautajaisten suunnittelutyöryhmä 1/4

Haastattelussa esityksen pukusuunnittelija Tiina Helin

 

Esittele alkuun itsesi, kuka olet ja mitä teet?

– Olen Tiina Helin ja työskentelen esityksen freelance-pukusuunnittelijana. Sen lisäksi työskentelen päivätyönäni (Tampereen yliopiston Teatterityön tutkinto-ohjelma) Nätyllä puvustonhoitajana ja pukusuunnittelijana.

Miten päädyit alalle?

– Olen aina ollut kiinnostunut teatterista. En kuitenkaan halunnut itse näyttämölle, vaan enemmän kiehtoi se, mitä tapahtui esityksen kulisseissa. Kävin kansanopistossa luovan ilmaisun linjan, jossa pääsin kokeilemaan vähän kaikenlaista. Oivalsin, että teatterialalla on kiinnostavia ammatteja myös näyttämön ulkopuolella. Olin vähän aikaa Tampereen Työväen Teatterin lavastamossa harjoittelussa, sillä olin kiinnostunut lavastamisesta. Lopulta ajauduin kuitenkin opiskelemaan lisää puvustusta, hain Nätylle töihin ja sillä tiellä olen edelleen.

Mistä työnkuvasi koostuu? Miten uuden produktion puvustuksen suunnittelu alkaa?

– Suunnittelu alkaa eräänlaisesta tunnelmaan upottautumisesta. Juttelen ohjaajan kanssa ja listaan ranskalaisilla viivoilla keskustelusta nousevia ajatuksia ja fiiliksiä. Sen jälkeen alan etsiä referenssikuvia, kuunnella musiikkia ja etsiä oikeita tunnelmia. Alan katsella maailmaa pukusuunnittelijan silmin. Kuvat ovat minulle tärkeitä, samoin värit.

– Hankin yleensä jo aika varhaisessa vaiheessa harjoituspuvuston. Kerään varastosta haluamani väripaletin ja puen vaatekappaleita näyttelijöiden päälle saadakseni käsityksen koko värimaailmasta. He ovat ikään kuin paperinukkeja, joiden päälle sovitan vaatteet. Kutsun näitä harjoitusvaatteiksi ja usein ne ovatkin, tosin jotain saattaa aina jäädä myös varsinaiseen esitykseen. Näyttelijät toivovat usein jo varhaisessa vaiheessa tietoa puvustuksesta, mutta en halua vaikuttaa sillä liikaa roolihahmon muodostumiseen.

Ketkä produktiossa ovat pukusuunnittelijan tärkeimmät yhteistyökumppanit?

– Oikeastaan aivan kaikki, mutta jos on pakko nostaa erillisiä tahoja, niin ohjaaja ja lavastaja sekä valosuunnittelija. Valosuunnittelijan kanssa voin esimerkiksi suunnitella, miten puku tai sen väri näkyvät lavalla esityksen eri vaiheissa. Koska värit ovat minulle niin tärkeitä, valon kanssa pelaamisen merkitys korostuu.

Millainen on mielestäsi hyvä puvustus?

– Monesti sanotaan, että puvustus on hyvä silloin kun sitä ei huomaa. En ole itse yhtään sitä mieltä. Sen ei tule olla päälle liimattu, mutta on ihanaa, jos katsoja kokee puvustuksen elämyksellisenä. Vaikka puvustus olisi hienovireinen, sen on aina oltava mietitty kokonaisuus, jonkun ihmisen näkemys. Toimiva kokonaisuus ratkaisee ja se, että ollaan harmoniassa muiden osa-alueiden kanssa.

Kuinka paljon teet itse alusta lähtien?

– Se vaihtelee aika paljon. Pyrin kierrättämään paitsi budjetti- ja eettisistä syistä, mutta myös siksi, että on ihanaa, kun vaatteella on jo tarina. Teen paljon itse, mutta aina esityksestä riippuen. Elävien hautajaisiin olen pyrkinyt löytämään käytettyjä vaatteita ja muokkaamaan niitä. Tässä produktiossa olen halunnut tavoitella eräänlaista epäaitoa epookkia. Ei täysin aitoa 1840-luvun tunnelmaa, vaan kaikkea sellaista, mistä tulee se tietynlainen vanha fiilis.

Mitä taitoja puvustajalla pitää tai ainakin kannattaa olla?

– Aika monenlaista pitää osata ottaa huomioon. Näyttämövaatteissa on oltava ominaisuuksia, niiden pitää olla funktionaalisia. Niiden pitää näyttää joltain, mutta samalla niissä täytyy pystyä tekemään asioita tai niiden on kestettävä paljon. Puvustajan on oltava kiinnostunut monenlaisista asioista ja ymmärtää sekä delegoida että etsiä tarvittaessa apua. Pitää olla kekseliäisyyttä ja kykyä kehittää ideoita lennosta. Yleissivistys ja historian tuntemus ovat myös tärkeitä, olen itse aina ollut kiinnostunut aikakausista, taidehistoriasta ja kirjallisuudesta.

Mistä olet etsinyt inspiraatiosi Elävien hautajaisten puvustukseen? 

– Harjoituskaudella olen lukenut paljon Poen novelleja. Myös Edward Goreyn Sekopäisissä serkuksissa on samantyylisiä tunnelmia kuin esityksessä. Se tuli mieleen heti, kun kuulin että tällainen produktio tehdään. Samoin mustavalkoharmaa väripaletti, linnut ja perhoset. Esityksen tarpeisto saattaa hyvinkin olla osin ihan tätä päivää ja arkistakin, vaikka puvustus muuten mukaileekin epookkia.

Mitä esitykseltä voidaan odottaa?

– Elävien hautajaiset on kokonaiselämys, huippuryhmän kanssa eläväksi taputeltu. Se on pelottava, hauska, outo ja kaunis esitys, jonka haluaisin itse ehdottomasti nähdä!

 

Tulevissa osissa esitellään esityksen valosuunnittelija, lavastussuunnittelija ja äänisuunnittelija. Elävien hautajaisten ensi-ilta Teatteri Telakalla 3.3.2018. Liput kaikkiin esityksiin Tiketistä.